A diagnosztikai tévedéseket elfedő hallgatás: II. rész
Az orvosok időnként túlzottan is magabiztosak, a diagnosztikai eljárás során néha túl korán zárják rövidre a hipotézisüket. Időnként pedig teljességgel megbíznak a fejlett diagnosztikai tesztekben és az eredményeket túl gyorsan elfogadják. Ahogy a cikkem első részében kifejtettem, jó néhány oka van annak, hogy az orvosok a páciensek akár 15%-ánál téves diagnózist állítanak fel. Az összes orvosi tévedés közül a félrediagnosztizálásról beszélünk a legkevesebbet – részben, mert tehetetlenek vagyunk vele szemben, részben mivel a legtöbb doktornak nincs módja megtudni, hányszor tévedtek diagnózisukban.
A cikk második részében Maggie Mahar rámutat arra, hogy az orvoslás - felhagyva a boncolással - végleg tévedhetetlennek minősíti magát, mert már lehetősége sincs a téves halálhoz vezető diagnózisok - leglább utólagos - felismerésére.
A cikk 10 másodperces regisztrációval olvasható a szájtomon.
Eddig 967 komment érkezett
(
)
-
868. Timea
2008. 08. 30. 17:09 -
869. Timea
2008. 08. 30. 17:13Mshouse!
867.
Á! Ma mondom Neki az autóban, hát hová megyünk, hát nem tudod, hová megyünk? Könyörögjek, hogy megértsd??? Erre:
- Szoktál Te könyörögni? Mert én még nem hallottam.Mondom Neki mindig: gyönyörű, szimmetrikus nőd van, hát böcsülj meg, mert nincs belőlem több! Erre:
- Hát nem azt teszem? -
870. mshouse
2008. 08. 30. 17:19Tímea: akkor megtanulta a legfőbb szabályt: te vagy a főnök. 1. A főnöknek mindig igaza van. 2. Ha egyszer, netán, mégse a főnöknek van igaza, úgy az 1. pont lép életbe. Kívánhatsz ennél többet?
-
871. Timea
2008. 08. 30. 17:27Mshouse!
870.
Jobbat talán nem. Biztosan nem. Többet? Annyit, mint én?
Jó kérdés. Ezt gyakran feszegetem. -
872. mshouse
2008. 08. 30. 17:45Tímea: jó, hát nyilvánvalóan minket nem lehet túlszárnyalni, sőt még megközelíteni sem... Dehát abból kell választani, ami van: egy működőképes sufnitunning példányt:-)
-
873. Magyari Ferenc
2008. 08. 30. 18:11Mi lesz a ma esti program, kedves Hölgyeim?
Én olvasok. Esetleg még megnézek egy filmet. Valami hátborzongatót a jobb alvás végett. :-)Mshouse: a jobb kart illetik felemelni!
-
874. Timea
2008. 08. 30. 18:17Mshouse!
872.
Nekem most is megadatik, hogy válasszak másikat. Ezért elgondolkodtató. Az a volt élsportoló és novellista.
Najóvanna. Évinek átadom, ha már annyira. Nem rossz pasi!:)
Nekem meg már van ellipszis trénerem, ami egyelőre NEM esett szét!:))) -
875. Timea
2008. 08. 30. 18:21Ferenc!
873.
A jobbal fogjuk az egeret... nem is értem: mire kéne nekünk jelentkezni, amikor rajzanak körülöttünk a férfiak, mint darazsak a méhek körül?!
(Helyes a hasonlat Mshouse, már úgy értem szakmailag?)Én este tanulmányozom a tréner használatát!
-
876. Húsvétinyuszi
2008. 08. 30. 18:24Ferenc: Ha felemelem a jobb karomat, honnan fogod tudni?
-
877. Éva
2008. 08. 30. 18:28874.
Átadott pasikra nem tartok igényt!:-)
Képzeljétek, most böngésztem a kék szemű főszerkesztő úr adatlapját az iwiwen, és fönt van a keddi sajtótájékoztatós képünk!!!
Alatta ez a szöveg:"Amikor dolgozom, telefonálok, kávét kavarok, és..."
Na, most nehogy rám süssetek valamit, én minden ember adatlapját szívósan végig szoktam böngészni, akivel bármiféle kapcsolatba kerülök!!!
-
878. Éva
2008. 08. 30. 18:30Ja, és a képen mindketten rajta vagyunk!!! Más újságírókkal egyetemben.
-
879. mshouse
2008. 08. 30. 18:36Ferenc: jobb kézzel kezelem az egeret. Ezenkívül én 1 ujjal gépelek /noha a sikítós perióduson már túl vagyok-tudod: hol a fenében van az e betü?-áááá, megvan!:-)/. Szintén jobb kézzel. Szóval, "még valami?"
Tímea: annál a másiknál kezdheted elölről az idomítást, aztán kiderülnek egyéb problémák is...:-(
Jó a hasonlat, amennyiben a darazsak szodomita hajlamokkal vannak megáldva /külön fajba tartoznak ugyanis/:-)
Ferenc lehet, hogy a régi TSZ-csordás viccre gondolt:
A hegytetőn karámban álldogál 3 bika /nagyapa, a fia, és az unoka/. Lent a völgyben legelnek a tehenek. Az unokabika vérbeforgó szemmel toppant:
-Apám, én most lerohanok és azt a szélső, gömbölyű farút megbúgom.
Mire az apa:
-Nyugi fiam. Szépen lesétálunk és sorban megbúgjuk az összeset.
A nagypapa:
-Fiatalság bolondság. Nem megyünk sehova. Aki búgni akar, feljön.
Tudod, Ferenc, manapság öntudatos tehenek lézengenek mindenhol, szóval, ne várjad, hogy mi lelkesedjünk a pasikért:-) Nyüzsögjetek ti!:-) -
880. Timea
2008. 08. 30. 18:56879.
:))))) -
881. mshouse
2008. 08. 30. 18:58Éva: adva a feladat: te meg írjál a pasivirgácsokról. Ilyenkor ők sincsenek túlöltözve. Külön tekintettel a gyászkeretes körmökre, a smirglijellegű sarkakra, stb. Meg, hogy mi azért rágjuk a párna sarkát, hogy jöjjön az ősz, hogy visszabújjanak a hosszúnadrágba meg zárt cipőbe. Mert a meztelen igazság néha sokkoló...:-)
-
882. Éva
2008. 08. 30. 19:00mshouse, felvessem témának? Azt hiszem, népszerűségem zuhanórepülésbe kezdene..., de nem baj, én arra sohasem adtam.
-
883. mshouse
2008. 08. 30. 19:04Éva: miért is ne? Ők annyira nyíltan és kíméletlenül kibeszélnek minket. Kutyaharapást szőrével... Figyeld meg, a legdzsuvább pasas is olyan magabiztosan elemezgeti akár Naomi Campbellt is /persze, nem a tényleg rémes természetét.../, hogy hányinger hallgatni. Na, aki meg elmarad a raplis nőstény párduc paramétereitől, azt meg pláne...
-
884. Éva
2008. 08. 30. 19:06Nem baj, mshouse, itt vagyok én, mint a szerkesztőségben egyedüli női példány, a fullánkos nyelvemtől óvja az Isten őket!!!
-
885. mshouse
2008. 08. 30. 19:11Éva: adjál nekik! Rájuk fér az idomítás! Bár időnként újra kell kondicionálni őket, mert nem valami tartós a hatás...:-( Beszélgess fejlesztőpedagógusokkal, hátha kapsz ötletet:-)
-
886. Timea
2008. 08. 30. 19:14Mshouse!
886.
Ötletem éppenséggel nekem is van. Párat már kikészítettem!:))) -
887. Éva
2008. 08. 30. 19:14mshouse:
Látom, sokra tartod a színvonalukat...:DDD
-
888. mshouse
2008. 08. 30. 19:26Éva/888/: tudod, a keserű tapasztalatok... Pl. a főnökömet még nem sikerült arra kondicionálnom, hogy ha kiviszi a szemetet /már, ha kiviszi... na jó, ki szokta.../, akkor tegyen új zsákot a szemetesbe, mert ha az ember rutinból valami szaftosat dob bele, akkor lehet vödröt mosni... Több, mint 6 év nem volt rá elég. Vagy: az üres gyógyszeres dobozt ne tegye már vissza... Aztán kiderült, otthon a felesége se jár több sikerrel, hasonló esetekben. Na, ezek után milyen legyen a véleményem? Ja, erre azt szokta mondani, hogy nem tud ilyesmire figyelni, mert ő "koncepciókban gondolkodik"... Hahaha...
-
889. mshouse
2008. 08. 30. 19:27Tímea: osszad meg Évával az ötleteidet:-)
-
890. Éva
2008. 08. 30. 19:28Koncepciókban??? Ha-ha-ha... Vagyis elvont, mélyértelmű tudós alkat, aki fel van mentve minden gyakorlati teendő alól, csak jobbítsa (elméletben) a Világot???
-
891. Éva
2008. 08. 30. 19:29Igen, Timi, epedve várom.
Bár, kikészítésben én is jeleskedem, ha tönkre akarok tenni valakit idegileg, rendszerint sikerül, mert ebben is szívós vagyok!!!
-
892. mshouse
2008. 08. 30. 19:34Éva: így van, valami ilyesmit szövegel, akkor szoktam kiröhögni. Aztán még lenyom egy "a férfiak felsőbbrendűségéről és a magasfokú agyműködésükről" szóló szöveget, mire közlöm vele: egy nárcisztikus macsó pöcs vagy. Általában ilyen épületesen ér véget a dolog:-)
-
893. Magyari Ferenc
2008. 08. 30. 20:14Nagyon humorosak ma a Hölgyek! És megint a teremtés koronáját beszélik ki. :-)
-
894. Susa88
2008. 08. 30. 20:53Vendég vagyok ezen a blogon és a témák miatt jöttem ide. Nem zavart, sőt nagyon érdekes volt amikor egyéb tanulságos dolog (pl. ember-állat viselkedésének összehasonlítsa) szóba került, viszont egyre zavaróbbá vált számomra Timea, a Szendi Gábor könyvéből vett nő imitáció. Talán tanulságos lehetett a még kevésbé tapasztalt ifjúság számára, de nekem már nagyon elegem van abból, ahogy teljesen félrevitte a diagnosztikus tévedéseket, mert itt szerintem nem Timea személyisége, önmutogatása a téma. Az legfeljebb Melóst indíthatja be - na nem a férfit, hanem a pszichiátert.
Javaslatom: „A házasság – ami a könyvemből kimaradt” Ide jobban belefér a mindenféle, vagy a csacsogás és nem riasztaná el esetleg az egyes heti témák iránt valóban érdeklődőket sem. -
895. mshouse
2008. 08. 30. 21:03Ferenc: en guarde! Védd magad!:-)))
Na, most durrogott el az agyam. Öcsémék kint vannak Angliában, 8 hónapos a fiuk. Most beszéltünk velük MSN-en. Kiverte valami ekcéma a gyerek bőrét /anyja remek kültakaróját örökölte, bár az öcsémé is hagy némi kívánnivalót maga után.../. Erre mit csinál az a barom gyerekorvos? Felír a 8 hónapos gyereknek betametazont-ez egy bazi erős szteroid, én sikítani kezdtem, a sógornőm meg meg is találta a használati utasításban, hogy 1 éves kor alatt nem adható. Hiába kenik vékonyan a kenőcsöt, felszívódik. Aztán jön a Cushing-szindróma. Mondtam, hogy sürgősen álljanak le vele.
Szóval, fel a fejjel, nemcsak nálunk töketlen az egészségügy... -
896. Éva
2008. 08. 30. 21:31Hi, mshouse!
Na, a Megasztár első fordulójának vége. Hihetetlen, milyen emberek képzelik azt, hogy meghódítják a világot!!! Uramisten, ennyire nincs önkritika? Ez már félelmetes...
-
897. mshouse
2008. 08. 30. 21:49Éva: hát én nem néztem. Öcsémékkel beszélgettem, meg lezuhanyoztam. Nagyon pang itt is a légkör. Mindenki elment szombat este bomolni...
Na, és? Szépen kiesnek és maradnak a jók. Sok jóból csak nehezebb választani, mint egy vegyes társaságból. -
898. Magyari Ferenc
2008. 08. 30. 21:51Éva: a kereskedelmi csatornákon sugárzott adásokat sosem nézem. Semmi más nem folyik ott, mint népbutítás alacsony nívójú, degenerált műsorokkal. A reklámokról már beszélni sem érdemes, átlátszó, mint a csomagolt, szeletelt szalámi. Én csakis ismeretterjesztő filmeket nézek a TV-ben & 1-2 filmet, de a reklámokat nem! :-)
-
899. Magyari Ferenc
2008. 08. 30. 21:53Hát igen, egy legény, ki... itt maradt Veltek! :-)
-
900. Éva
2008. 08. 30. 22:00Szia Feri, üdv. a gáton!
Hamarosan elérjük a bűvös 1000. hozzászólást. Kíváncsi vagyok, ki alkotja meg...
-
901. mshouse
2008. 08. 30. 22:00Ferenc: derék dolog:-) Mármint hogy maradtál velünk. Persze az is, hogy nem nézel reklámokat. Én se. Olyankor szoktam kimenni pisilni, fogat mosni, ilyesmi. Már olyan időérzékem van, hogy alig látok reklámot:-)
-
902. Éva
2008. 08. 30. 22:03899.
Hogy a kereskedelmi csatornás hsz-edre válaszoljak:
igen, tömény népbutítás. Fáj az agyamnak és a lelkemnek - mégis valahol vonz a bulvár.
De nem az, ami ezeken az adókon, meg a Bors, Blikk és ezekhez hasonló WC-papírnak sem alkalmas orgánumokban megy!!!
Hanem ami pl. a Nők Lapjában... -
903. mshouse
2008. 08. 30. 22:03Éva/901/: nem mindegy? Főleg, hogy szétoffoltuk a témát teljesen. Nagy Testvér biztos fogja a fejét...:-) Merthogy biztos figyel minket. Esetleg anyagot gyűjt valami pszichipatológiai témához...:-))))
-
904. Éva
2008. 08. 30. 22:05mshouse (904):
Szerintem a Nagy Testvér kiválóan szórakozik.:-)
-
905. mshouse
2008. 08. 30. 22:15Éva: hát végülis a csak kissé irányított spontán csoportképződés még akár a szakmájába is vághat, nem? Persze, lehet, hogy Csányi Vilmos ugyanezért kukkol minket, merthogy az ő szakmájába is vág, ha úgy vesszük:-)
Azért hihetetlen, hogy bármilyen témát elénk tálal, a vége az, hogy spontán szórakozunk, elriasztva azokat, akik még hisznek az eredeti témákban, meg az értelmes vitákban. Pont úgy viselkedünk, mint egy bonobó-horda. Csak írástudók vagyunk. Ennyivel könnyebb Gábornak, mint mondjuk Goodall-nak, vagy szegény Fossey-nak volt. Mehettek az emberszabásújaik után és még a banánt is nekik kellett gyűjteni. Gábor meg kiveszi a hűtőből...:-) -
906. Éva
2008. 08. 30. 22:23mshouse: a humorod még mindig oltári!!!
Szerintem minket egy csomó pszichológus, pszichiáter és hozzájuk hasonló képződmény figyel árgus szemekkel.
Gábor elég érdekes és vitatott személyiség ahhoz, hogy széles plénum előtt játszhassuk ezt a sokszereplős valóságshowt.
Hogy irányított csoportképződésre blazírozna, nem hiszem. Szerintem inkább hagyja, hogy kiéljük magunkat és jól szórakozzunk...Nem értem, mi ez az agonizálás az offok miatt, hisz egy új téma felvetésekor mindig mindenki igyekszik az adott kérdésben megnyilvánulni.
-
907. szengab
2008. 08. 30. 22:24Kicsit ritkásan vagyok itt, mert írom a könyvemet, és összefolynak a napok és éjjelek. Nem panaszkodom, csak szabadkozok.
Szogabi 495-ben újraközli Melós javaslatait.Nos most alaposan átolvastam: idealizmus. A gond az vele, hogy olyan igényeket támaszt,amelyek nem valósíthatók meg, csak talán a bizonytalan távoli jövőben. Én azt hiszem, a következő lépst kell megtervezni, és nem a XXII. századot.
Én reálisnak a civil kontrolt, az ellenőrzést és a megtorlást tartom. Amikor egy részeg orvos annyival megússza két ember halálát, hogy "kénytelen" elhagyni a kórházat, akkor ez égbekiáltó. Én azt gondolom, ez a szakma teljes erkölcsi züllését jelenti. ez az orvos szépen átmegy egy másik helyre, és dolgozik tovább. A dioplomáját nem vonták be, a rendőrség nem tartóztatta le. Kérdem Melóst, mit változtatna ilyen viszonyokon a fizetésemelés? Ez erkölcsi-emberi romlottság. A nagyobb fizetés ezen nem tud változtatni. -
908. Magyari Ferenc
2008. 08. 30. 22:27Szerintem, kellene egy trécselő, szabad és kötetlen bejegyzés "kávéház" címmel! Ha elfogynak az aktuális témával kapcsolatos gondolatok, akkor át lehetne menni a kávéházba (kávé nélkül) beszélgetni! :-)
-
909. Éva
2008. 08. 30. 22:29Feri 909.
Ez jó ötlet!!!
Romantikusan hangzik és én imádom a kávét!
-
910. mshouse
2008. 08. 30. 22:31Gábor: ...és az új helyén is alkoholista lesz az orvos. És megint meghal 1-2 beteg. A Kende-könyvben említett nőgyógyász már körbepraktizálta az országot, útját hullaszag jelzi... És abban igazad van, hogy ezen a fizetésemelés nem segít. Egy csomó orvosnak van magánrendelése. Magyarázza már meg nekem valaki, hogy lehetséges-e, hogy valaki 8h-16h30-ig kutyaütő, este 6h-tól a magánrendelésén meg brillírozik? Mármint nem a fáradtságra, kimerültségre értem, hanem a szakmai-emberi hozzáállásra.
-
911. Éva
2008. 08. 30. 22:33908., 911.
Egyetértek.
Ha valaki kevés pénzért becstelen, többért sem lesz becsületes. Ez morális kérdés. -
912. szengab
2008. 08. 30. 22:35A TV2 szereplésről nekem kicsit más a véleményem, mondjuk azért is mert már "médiaedzett" vagyok. A médiának meg vannak a szabályai, ezek egy része persze kivülről nevetséges. Pl. az, hogy a könyvemet egyáltalán szóba hozták, azzal elmentek a határig, ami megengedhető, tehát nagyon is rendesek voltak a müsorvezetők. A másik a rövidség: ez a műfaj ennyit bír el, de az üzenete nagyon fontos, mert mondjuk nézheti fél-egymillió ember: a homoszexualitás nem betegség, hanem egy normáls variánsa a szexualitásnak. Ez átment. Mondjuk a széltől én alig hallottam a műsorvezetőket, de úgylátszik ők hallhattak, mert azzal nem volt gond.
-
913. Éva
2008. 08. 30. 22:37Liptai Claudia egész szimpi volt (bár korábban nem szerettem), de szerintem kérdezni tud.
És igazad van, Gábor: a nézettség számít, nem annyira az időtartam.
-
914. Éva
2008. 08. 30. 22:43Jó éjt mindenkinek!
Ha megnyílik a "Kávéház", kéretik átirányítani oda e hozzászólást!
Sziasztok!:-)
-
915. szengab
2008. 08. 30. 22:45Maxi (539)
Nekem ez t6etszik. A kísérlet az kísérlet. Ha evoluciós előnye van a homoszexualitásnak,akkor annak is, ha fel tudjuk ismerni. Ebben semmi rossz nincs. A férfiak és nők egymásnak tükörképei paraméterek tekintetében. ami a férfinél nagy, az a nőnél kicsi és fordítva. Fontos a gyors beazonosítás. Utána fogok nézni ennek akutatónak, tetszik a gondolkodása. -
916. szengab
2008. 08. 30. 22:56Susa88 (562)
Nem lehet rendeletileg szabályozni tudományos nézetek csatáját. A biológiai pszichiátria kémiai folyamatnak látja azt,amit a pszichológia pszichés problémának. Az emberek felvilágosítása a cél. Ugyanakkor lesz egy széles réteg, aki csak az államilag finanszírozott egészségügyet képes elérni, ha itt viszont a pszichiátria nyomasztó fölényben van, akkor sem a szaklmának, sem az embereknek nem egyenlők az esélyeik. -
917. Melós
2008. 08. 30. 23:32Gábor (907):
A fizetésemelés önmagában természetesen semmit sem old meg.
Viszont ha az orvos
- racionális rendszerben dolgozik (lásd tüdőembóliás alkoholista beteg példája) megfelelő szervezeti, finanszírozási, technikai háttérrel
- jó képzést kap, beleértve a lélektani aspektusokat
- nincs elfogadhatatlanul túlterhelve
- kap annyi bért, hogy a munkaerejét újratermelje
- érzi, hogy a munkáját megbecsülik
akkor nem fog demoralizálódni.
Ellenkező esetben a java elvándorol, és maradnak az ittasan ügyelők (ez börtönt érdemelne, én is láttam ilyet, polgármester lett belőle), az alulképzettek, a kiégettek, az elidegenedettek és a demoralizáltak.
Ha léteznének valódi biztosítók, amelyek monitorozzák és ellenőrzik, hogy az adott e.ü. intézmény valóban azt nyújtja-e, amire szerződött jó minőségben, akkor a helyzet pozitív irányba fejlődhetne. A hálapénzt és a munkaidőben betolakodó orvoslátogatókat meg lehetne szüntetni. Az ilyen biztosítók igazgatótanácsában civilek is helyet kapnának, erre van nemzetközi példa. Ez szerintem nem idealizmus, ez politikai akarat kérdése. -
918. Magyari Ferenc
2008. 08. 30. 23:53A jó orvos az, aki nem csak egy beteg szervet lát a páciensben, hanem az egész embert. Türelmes, mélyen együttérző és munkaidő letelte után is ránéz a betegére, egy két meleg szóval illeti. A jó orvost szeretik a betegek és bizalomnmal fordulnak felé.
-
919. mshouse
2008. 08. 31. 0:04Melós: ez mind szép és jó, és tök igazad van. Csak van egy olyan érzésem, hogy pont azok fúrják meg, akiknek kapcsolata van a "politikai akarattal"... És "vicces", hogy a betegek érdekeire hivatkoznak mindeközben...
Ha az ittasan dolgozókat mind le akarod csukni, akkor aztán végképp nem sok orvos marad... Na, állatorvos se. Vidéken oltári gáz a helyzet...
És tényleg irracionális, hogy ha már annyira szétdarabolódott a szakma szakterületekre, hogy egy orvos nem képes tetőtől-talpig végigvizsgálni egy beteget /mert ugye egy bőrgyógyász sose lát otoszkópot; a sebésznek gőze sincs, a reflexkalapács melyik végét kell megfogni, stb/, akkor miért nincsenek csapatban vagy elérhető közelségben? Egy betegnek nem csak egy baja lehet, ha csak egy baja van, annak akkor is lehetnek belgyógyászati, bőr, szem, stb. tünetei. Vagy csak közülük néhány és akkor minden specialista maszatol, holott magát a kórképet kéne felismerni.
A létszámhiányból adódóan a túlterheltség csak nőni fog, nyilván nem fog tőle az ellátás színvonala javulni. Földig lógó nyelvvel nem lehet hosszú távon működni. Ráadásul éhbérért...
Munkát megbecsülni? Hát a pályakezdőket ott zúzzák, ahol érik. Vagy fölköti magát, vagy pont olyan görény lesz, mint a főnökei. Pedig kezdetben mindenki idealista, meg jót akar, és ezért még túlhajtani is hajlandó magát. Amikor leléptem a diliházból, hagytam egy rám jellemzően habstílusú levelet, amiben szerepelt egy nem túl hízelgő kitétel az osztály vezetőjére vonatkozóan /nő, nagyjából a Főnéni személyiségjegyeivel/. Amikor visszakerültem, a főnök nem vett vissza, viszont üvöltött egy sort a kezelőorvosommal /alorvos, szakvizsga előtt/, ami kihallatszott a párnázott ajtó mögül is. A téma a levélkém volt. Csak azt nem értettem, mért a dokival balhézik, nem ő írta. Égett a pofámról a bőr, bár ismerhette volna a főnökét, mért nem dobta ki azt a rohadt cetlit, én biztos nem buktatom le. Persze ezt honnan tudhatta volna... Ezt nap, mint nap kibírni, hát, nem semmi. Mert biztos, hogy rendszeresen cseszteti a főnöke olyanért is, amiről nem tehet. Milyen orvos lesz az ilyen szerencsétlenből? -
920. Susa88
2008. 08. 31. 1:57Melós (764)
Az érzelmek, a lelki folyamatok ugyanazok szerintem ősidők óta, csak legfeljebb az épp aktuális divattrendnek megfelelő göncben jelennek meg. Az ösztönök, érzelmek, értékek nem változtak, legfeljebb másfajta csatornákon élték ki, vagy fojtották el őket. A különböző vallások igyekeztek ezeket különböző módon kezelni. Ezek meggyengülésével, ezek helyére lépett be a lélektan, mint tudomány.
Igen, (a kis és nagyközösségek megváltozása mellett) valószínűleg a mai korban a családi kötelékek meggyengülése jelenti a nagy lélektani kihívást az egyén számára. A konzervatív családmodell megváltozott és szaporodnak az öntudatos- vagy kényszerszinglik. Erre nem tud a biológiai szemléletű orvostudomány megoldást adni. A melankolikus hajlamúból depresszióssá váló hiába kap megküzdést elősegítő bogyót, legfeljebb mániás depressziós jellegű lesz belőle, amitől az egyén ugyan még rosszabb helyzetbe kerül, de így is lehet bővíteni a DMS rendszert.
Mi lett volna Hamletből, ha gyászára, a királygyilkosságra Seropramot kap? Nem tragikus hőssé válta volna, hanem egy kapkodó, nevetséges figurává (Claudius és Gertrud pedig vígan éltek volna). -
921. Susa88
2008. 08. 31. 2:16Gábor (916)
Helyben valamikor mentálhigiénés gondozó volt, pszichiáterekkel ugyan, de nem a kórházban. Most a kórházban van és a neve Pszichiátriai és Mentálhigiénés Osztály szakambulanciája. A struktúrából adódik a biológiai szemlélet és vele az ál- és félrediagnosztizálás.Külön kellene választani a dolgokat és a lelki egészség megőrzésére kellenének a gondozókba csak pszichológusok a különböző egyéni és csoportterápiákkal és az azokra képzett emberekkel. Amennyiben a pszichológus úgy ítélné meg, hogy olyan elváltozásról van szó, ami pl. ön-és közveszélyes állapottal jár, csak akkor irányítaná orvoshoz, pszichiáterhez az illetőt.
Ezért (szerintem) kéretik megadni a jogosítványt egy klinikai szakpszichológusnak arra, hogy különbséget tud tenni különböző lelki problémák között. (Gyors, felmérő segítségnek ott vannak a különböző papír-ceruza tesztek, a Szondi-teszttel egyetemben, amik már számítógéppel kitölthetők és a gép rögtön értékeli is. Csak egy számítógép és néhány program kellene hozzá.)Tehát az lenne jó, ha a mentálhigiénés gondozókba a mostani pszichiáterek helyett pszichológusokat alkalmaznának. Ez véleményem szerint politikai és nem szakmai döntés kérdése.
Egyébként manapság mindegy, hogy mennyi pénze van valakinek, a pszichiáter magánrendelőjéből így is – úgy is dilibogyós recepttel távozik. Ehhez kell felvilágosítás, szemléletváltás, hogy se a magánpénzt, se az állam pénzét ne a biológiai szemléletű orvosoknak adják.
-
922. Melós
2008. 08. 31. 8:13mshouse (919): A helyzet azért nem ennyire reménytelen. A Molnár-Horváth páros ámokfutásának oka az volt, hogy másképpen nem tudtak szembeszállni a feudális főorvoslobbival (Arany Bulla, hehe), aztán látva a falakat, megvadultak. Egyébként van olyan vidéki kórház, ahol management- és szemléletváltással meglepően gyorsan sokat sikerült megvalósítani azokból, amiket leírtam. Ha meg feltűnik egy emberként hiteles, szakmailag jó főorvos, akkor a „kicsik” úgy rácuppannak, mint a fene, isszák a szavait, és néhány hónap alatt internalizálják a mintáját, akkor is ha nem hálapénzes az osztály. A lényeg nagyon egyszerű: a doktor urakat megfelelően jutalmazni kell, cserében kőkeményen számon kérni. Önmagában egyik se működik. Hogy most mi lesz in terms of politics, nem tudom.
susa88 (921): Köszönöm, hogy megerősítesz, azok közül, amit javasoltál gyakorlatilag szóról szóra megvannak a programunkban. Ha lesz honlap (hamarosan), linkelem ide, és akkor pontosan tudni fogjátok, miről van szó. Ez a Hamlet-hasonlat óriási!
A patológia változásáról: Ma ilyen inverz-viktoriánus korban élünk, minden arra hív fel, hogy az ösztönt azonnal ki kell élned (a fogyasztás erről szól), rengeteg az (ál)választás (gyakorlatilag érdemi különbség nélküli divatmárkák és életminták tömkelege), a jutalom-kontingenciák kiüresedettek (a dolgok elvesztik az értéküket), a tempó pedig szédületes – ez hatással van az emberi pszichére is. -
923. gergoa77
2008. 08. 31. 8:28Maxi 539, Gergő 540-542. :-) és Gábor 915.
Vagy én tévedtem vagy Nicholas Rule. Valamelyikünk diagnózisa téves. -
924. gergoa77
2008. 08. 31. 8:32Nos, Melós, nyílván nem te voltál Kagami, úgyhogy ismét bocsánatot kérek Tőled. Bocsánat!
Gergő -
925. gergoa77
2008. 08. 31. 8:45Melós 917.
A hálapénzt Magyarországon még jó ideig nem fogják tudni megszüntetni, ez egy berögződött automatizmus, aminek mély társadalmi- ill. társaslélektani gyökerei vannak. Szerintem amúgy nem is szabadna ezt szabályozni, amíg az orvosoknak nincs megfelelő fizetése. Sőt, azt is el tudnám képzelni, hogy ez a rendszer -azokban az orvosi szférákban, ahol a hálapénz megjelent- továbbra is maradjon érintetlen. Ez ugyanis egy természetes automatizmus, amivel a jó orvosok jól járnak. -
926. Maxi
2008. 08. 31. 10:43"Sőt, azt is el tudnám képzelni, hogy ez a rendszer -azokban az orvosi szférákban, ahol a hálapénz megjelent- továbbra is maradjon érintetlen. Ez ugyanis egy természetes automatizmus, amivel a jó orvosok jól járnak."
Gergő! Igen, pontosan így szoktak azok is érvelni, akik meg akarják fúrni az összes változtatási kísérletet, mert anyagi érdekük fűződik hozzá. A hálapénz rendszere nem automatizmus, hanem korrupció, extra sáp a semmiért. A betegek nagy része nem azért fizeti, mert annyira imád borítékolni, hanem mert attól fél, hogy ha nem teszi, akkor elbocsátásáig nem ürítik ki az ágytálat alóla. És leggyakrabban nem a jó orvosok járnak jól vele, hanem azok, akiknek hatalmuk/pozíciójuk van.
Dolgozó emberként fizeted (ha tisztességes a céged és bejelent persze...) a nem kevés eü. járulékot, biztosítási díjat, ami pont azt a célt szolgálná, hogy ne piaci árakon kelljen fizetned mindenért, lévén egy komolyabb beavatkozást még az unokáid is nyögnének. Áruld el kérlek, hogy mi abban a normális, hogy egyrészről a havi fizetésünkből súlyos ezreket levonnak a várható egészségügyi kiadásokra, de emellett, ha egy nő pl. szülni akar - és nem extra körülmények között, "csak" orvosi felügyelet és ellátás mellett, hogy ha netán komplikáció adódna egy egyébként természetes folyamatnál, akkor ne haljon bele baba-mama egyaránt - akkor még kb. 100e forintot adó- és járulékmentesen, titokban és szégyenkezve ki kell csengessen az orvosának. Aki szakmailag ettől semmivel nem lesz jobb, nem is szüli meg a nő helyett a gyereket, csupán asszisztál egy folyamathoz és veszélyhelyzetben beavatkozik. Ha egyáltalán jelen van, mert hallottunk már olyat is, hogy a fizetett "doktor úr" nem ért rá megjelenni a szülésnél... Ja, és a legtöbb esetben nem "sikerdíj" van, hanem előre fizetés, hogy egyáltalán szóba álljon a beteggel. Ebben mi a természetes? -
927. mshouse
2008. 08. 31. 12:45Gergő, Maxi: na, éppen ez a legfőbb baj, hogy a "hálapénz" előre és elvártan adandó, hogy egyáltalán szóba álljanak a beteggel. Utólag is gusztustalan, de amíg köztudottan ilyen ocsmány fizetésért dolgoznak az orvosok /a lelkiismeretes, jó szakember is/, addig, hát, ha nem is érthető, de ez van...
Apám rettenetesen ellenzi és ha rajta múlna, az orvosa egy fillért nem kapott volna a vesekő-eltávolítás után, de anyám közbelépett /mint "jól szocializált ex-egészségügyis"/... Na, az történt, hogy egy eret elfelejtettek lekötni, aminek köszönhetően a drén még 1 hét múlva is alvadékot eregetett, ha kivették, apám nem tudott pisilni /nyilván az uretherbe csúszott az alvadék/. Ezenkívül egy követ bennefelejtettek, ami aztán beállt az uretherbe és be kellett tenni egy urether-katétert, ami miatt örökké a WC-re rohangált. Ennek ellenére bekólikázott és én vittem vissza a déltepsibe sovány vaddisznó-vágtában. Az odavezető Köves út /nomen est omen.../ tele volt kátyúval /mint az Demszkycityben megszokott/ és mire egy kézifékes megállással befaroltam a parkolóba, "megszülte" a követ... Lehet, a benzinköltséget is beleszámítva olcsóbb lett volna, ha a Seicentoval /kisautó, röhejes lengéscsillapítás, virsligumik...:-)/ elviszem egy terepraliversenyre:-)
Tudom, hogy rohadtul utáljátok az állatos példáimat, de azért jó összehasonlítás: egy tehén-császármetszés nem kerül 100000 Ft-ba /beleértve a kiszállást, mert istállómunka, gyógyszereket, munkadíjat, sőt a csúcsbika spermájával végzett inszeminálás is-bár ez utóbbit inszeminátor végzi/. Ja, és a körülmények: mondjuk, tél van /az istállóban lehet, hogy minusz van, és a kézmosóvíz is befagyott/, hajnali 3h, asszisztencia a tulaj, esetleg még 1-2 ember, az állatorvos borotvál, fertőtlenít, érzéstelenít, operál, kiemeli a bendő mögül a méhet, ami tejelő tehén esetében 25-30 kg-os bocit rejt /húsmarhánál még nehezebb a borjú/, utána varr /nem is keveset: méh 2 rétegben, hashártya, hasizmok: min. 2 réteg, bőr/. Elvégzi a száraz méhkezelést /méhtabletta/. Persze idáig el kell jutni: inszeminálás /ha sikertelen, meddőségi diagnosztika, kezelés/, utána min. kétszer vemhességvizsgálat /inszeminálás után néhány héttel és apasztáskor/. Az esetleges anyagforgalmi betegségek diagnosztikája, kezelése /inkább ellés után/. Tőgygyulladás kezelése /szintén nem ritka/. Szóval bocs az állatos hasonlatért, csak azt akartam megmutatni, mennyi meló és milyen körülmények között. És a tejtermelés jövedelme nem bír el hatszámjegyű állatorvosi költséget... -
928. Maxi
2008. 08. 31. 14:02Hát, a humán orvoslásban eléggé eldurvult tarifák vannak. És néhány "privát" árlistát elnézve nehéz elhinnem, hogy egy MR vizsgálathoz meg kéne vegyem az egész gépet... :o)
-
929. Susa88
2008. 08. 31. 14:10Mshouse (927) szerintem a tehén-császármetszéses példa nagyon jó volt, mert összehasonlítási alapot adott különböző szülésekről, az azokkal járó munkáról és az érte kért-kapott pénzről.
-
930. gergoa77
2008. 08. 31. 14:14Maxi és Mshouse 926-927
Meg kell különböztetni alapvetően kétféle hálapénzt: az egyik az, amit valóban őszinte hálából ad a beteg, ha ad, a másik az, amit "kötelességből". (A Ti példáitok is ezt mutatják.)
Nyílván az utóbbit kellene elsősorban megszűntetni, és azt mindenképp meg kell szüntetni. (Hogy hogy, azt nem tudom. Mert ha az orvos etikátlan és tartja a markát, netán megmondja a betegnek, hogy ennyit és ennyit ha fizet neki, jobb ellátást fog nyújtani, akkor nyílván ezt az orvost kéne jobb belátásra téríteni, de szerintem ez csak felülről jövő fenyítéssel lehetséges.)
Az előbbit (ami a nevéhez hűen tényleg hálapénz vagyis a beteg szabad akaratából adja, ha akarja, ha meg nem, akkor nem) szerintem viszont nem érdemes addig megszüntetni, amíg az orvosi fizetések alacsonyak.
Alapvetően én is hálapénz-ellenes vagyok, ne értsetek félre, csak a jelenlegi gyakorlati helyzetből indulok ki, ami ma Magyarországon van, és nem elméleti-elvi síkon értettem 925-öt. Ha jól tudom, már volt arra kísérlet kis hazánkban, hogy rendelet útján akarták megszűntetni a hálapénzt, de amíg az orvosk zöme a hálapénzből él, mert egyébként nem tudná eltartani a családját, addig ilyen rendeleteknek csak demoralizáló hatásuk van. Úgy értem, hogy mivel a rendelet -ha jól tudom- megbukott, valójában az adott egészségügyi minisztert tette nevetségessé, aki bevezettette. Így egy újabb hasonló kísérlet lehet, hogy egyelőre fölösleges, és a tiltás maga nem oldaná meg a problémákat. A tiltás általában véve se old meg szerintem lényegében semmit. Az orvosoknak maguktól kellene olyan etikusnak lenniük, hogy ne fogadjanak el hálapénzt. Ha megemelnék a fizetésüket, akkor várhatóan kevesebben fogadnának el hálapénzt, és azt, aki így magas fizetése ellenére is elfogad, el kéne bocsátani. -
931. mshouse
2008. 08. 31. 14:22Maxi: az MR, CT, PET, stb üzemeltetése sem olcsó, én ezt el is hiszem, de kissé mintha tényleg elrugaszkodtak volna az árak. Én csak olyan vizsgálatokról merek nyilatkozni, amiket mi is csinálunk. Pl. T4-szint pajzsmirigyműködés vizsgálatánál. Emberben az OEP felé igen jó árat számláznak és el is mondják a páciensnek, hogy böcsülje meg magát, mert drága és bonyolult a hormonmérés /persze, a mérés alapelve az, csakhogy remek kitek vannak és a mérést automata végzi/. Na mármost. Ha én egy kutyából de. 11h-kor lekapok vért, mintaszállítással, mintaelőkészítéssel, méréssel együtt este 19h-kor eredményt kapok 3-4 ezer Ft-ért. És ezért még konzultálhatok a laboros kollégával is, kérdezhetek, esetleges egyéb vizsgálatokat megbeszélhetünk. A vérvételi csöveket ők biztosítják. Ja, a kutya T4 szintje normálisan is alacsonyabb az emberénél, tehát érzékenyebb mérési módszer kell. Ehhez képest én hetekig vártam anno a hormonszint-eredményeimre /nem T4/.
És műtétekért is komoly összegeket számláznak. Aztán előfordulhat, hogy én egy kóbor macskába jobb varróanyagot teszek, mint ami bennem van. És bennem van, mert nem tudták az intradermális varratot maradéktalanul eltávolítani, mert 1 hét alatt letapadt és azóta is eltokoltan hurcolom. Csak azt nem értem, hogy egy monofil fonal hogy az istenben tud letapadni, mert mi is azzal varrjuk a bőrt és varratszedéskor röhejesen könnyen eltávolítható. Viszont mivel monofil, úgyse csinál semmi rosszat, elfér bennem, csak néha szúr:-)
És ugye a hálapénz semmiféle költségtényezőt nem tartalmaz, mert a doki a kórház infrastruktúráját, gyógyszereit, stb. használja... -
932. mshouse
2008. 08. 31. 14:29Gergő: persze, én is megkülönböztetném a kétféle "hálapénzt", azért mondtam, hogy utólag én is szívesebben adok, mert tudom, hogy milyenek a fizetések /bár, ha már itt tartunk, az egyéb szakmákban dolgozó állampolgárok fizetése se túl fényes, nagy átlagban, és a hálapénzt abból szorítják ki, ugye.../. És addig ez nem is fog megszünni, amíg a fizetéseket nem rendezik. Ha valamikor mégiscsak rendezik, akkor viszont utána "zéró-tolerancia" kellene.
-
933. Magyari Ferenc
2008. 08. 31. 16:06Nos, kedves blogtársaim! A kórházak jelentős részében bizony az (ál) emberséges bánásmódot meg kell fizetni. Pénz beszél, orvos gyógyít és ápoló ápol. Akinek nem inge, ne vegye magára. Az (magyar?) ember bármit képes megtenni az egészségéért és emellett semmit sem. Miközben dohányzik, egészségtelenül táplálkozik, és a napi mozgása abban merül ki, hogy elmegy a munkahelyére és vissza, valamint a reklám alatt kimegy a sörért a konyhába. Egyszer csak megbetegszik. Nos, ha fizet az orvosnak, úgy érzi, megtett mindent az egészségéért, enyhít a félelmein, már nem furdalja annyira a lelkiismerete. Ez is konzerválja a hálapénz jelenségét. És megannyi mélyen gyökerező tényező áll a paraszolvencia hátterében.
-
934. gergoa77
2008. 08. 31. 16:09mshouse 932
1etértek. Kérdés, mikor fog eljönni az az idő. El fog-e jönni egyáltalán. -
935. gergoa77
2008. 08. 31. 16:11Ferenc kolléga 933
Veled is 1etértek.:-) -
936. mshouse
2008. 08. 31. 17:31Ferenc: hát ebben is van valami...:-( Na de már megint megfúrtak a bagósok egy törvényt, hogy ne lehessen őket innen-onnan kitiltani. Pedig nem csak magukat mérgezik, hanem a környezetüket is /a passzív dohányos még rosszabbul is jár.../. Ha rajtam múlna, még a Tejútrendszerből is kitiltanám őket... De a jogaikkal ők is rohadtul tisztában vannak... csak valahogy kötelességeik nincsenek... Pedig minden ún. "szenvedélybetegség" /ami szerintem a patkány jellem szinonimája-és bocs a patkányoktól.../ önmagát korlátozza, csak hagyni kell...
Gergő: mikor jön el ez az idő? Mi megérjük? :-( -
937. gergoa77
2008. 08. 31. 18:03mshouse 936. és önmagam
Nem tudom. Bízzunk benne, hogy eljön.
Amúgy lehet, hogy tévedtem a hálapénzt illetően, mert arra nem gondoltam, hogy az, hogy az orvos elfogadja a hálapénzt, gátolja, hogy az illetékes szervek úgy tekintsenek az orvosokra, mint akik megérdemlik a fizetésemelést. Azaz a hálapénz ebben a tekintetben is rossz lehet! Tehát minden tekintetben elfogadhatatlan. De amíg ezt nem érti meg minden orvos, addig nem lesz megoldva a probléma. -
938. gergoa77
2008. 08. 31. 18:06Maxi! A 937. hozzászólásom Neked is szól.
-
939. mshouse
2008. 08. 31. 18:28Gergő: igen, cinikusan mindig erre hivatkoznak, amikor úgy döntenek, hogy nem olyan sürgős az orvosok fizetését rendbetenni. Csakhogy már túlszaladt nagyon a dolog. Ui. annyit nem tudnak emelni, hogy a hálapénzrendszer igazi nyertesei lemondjanak erről a jövedelemről. A rendszer védelmezői mindig a pályakezdők alacsony fizetésével takaróznak, holott nem a "kicsik", hanem pont ők teszik zsebre a nagy zsét. A pofájába hazudnak az egész országnak és trágyába tapossák a saját /alacsonyabb beosztású/ kollégáikat...
-
940. gergoa77
2008. 08. 31. 20:18Drága Mshouse! 939
Igazad van, de ne általánosítsunk! Biztos vagyok abban, hogy van sok becsületes orvos az idősebbek között is, én legalábbis ismerek nem egy ilyet.
Gergő -
941. mshouse
2008. 08. 31. 21:06Gergő: persze, én is ismerek, de jellemzően ők vannak abban a helyzetben, amiről írtam. Hallottál már olyanról, hogy mondjuk egy 28 éves süldőt osztályvezetőnek neveztek ki és ő ezzel bőven vissza is élt?
-
942. Magyari Ferenc
2008. 08. 31. 22:09Mshouse: az állatdokik is kapnak hálapénzt?
És külföldön mi a helyzet hálapénz ügyben?Kérlek, hallgassátok meg egyik kedvenc számomat:
www.youtube.com/watch -
943. mshouse
2008. 08. 31. 22:24Ferenc: az állatdokik magánvállalkozás keretében végzik a munkájukat, tehát az állatorvosnál fizetendő összegben benne van a rezsi, műszerek, eszközök, gyógyszerek, stb. ára mellett az állatorvos munkadíja is. Vagyis amit egy állatorvosi rendelőben fizetsz, nem hálapénz.
Külföldön én szerencsére sose voltam annyira beteg, hogy orvoshoz kellett volna mennem. Az öcsémék Angliában élnek, ott van valamennyi önrész, de hálapénz nincs. Viszont a várólisták kilométeresek és az ellátás színvonala se nagy szám. Nem jobb, mint itthon. Tán az infrastruktúra jobb, a személyzet viszont százszor normálisabb /jobban is vannak fizetve/. Éppen tegnap dühöngtem, hogy felírtak a 8 hónapos gyereküknek betametazon-tartalmú kenőcsöt, ami egy bazi erős szteroid, na, le is állíttattam velük. Furcsa népek. Arrafelé napsütés csak tévedésből van, de tojnak a csecsemők D-vitamin-pótlására. Innen küldtük ki nekik a Vigantolt. Tán nem véletlen, hogy a D-vit.-hiányt angolkórnak hívják... -
944. Magyari Ferenc
2008. 08. 31. 22:32Lehet, hogy rosszul van összetákolva az agyam, de én imádom az borús, esős, nyirkos időt! :-) Nagy-Britanniában a helyem.
-
945. mshouse
2008. 08. 31. 22:44Ferenc: vigyél magaddal Vigantolt...:-) És egyél elég kalciumot is, mert elégtelen Ca-bevitel mellett a D-vit. a csontokból fogja mobilizálni a Ca-ot. Annyira ne lelkesedj az ilyen időért, mert pl. az öcsémnek a hócípője tele van azzal, hogy nemcsak hogy eszi a rozsda a kocsijukat, de annyira párás az idő, hogy mindenféle lápi létforma is megterem az autóban. Az ászkarákok légiószámra masíroznak be a kéglijükbe. A pókok akkorák, hogy ha kitámasztják a lábukat, a porszívó se szívja be őket:-) Ja, öcsémék az ízeltlábúak minden fajától frászt kapnak...
-
946. Éva
2008. 08. 31. 23:13Notórius offolóknak!
Aki a jövőben ellenállhatatlan vágyat érez, hogy eltérjen a megadott témától, kérem, fáradjon át ide!
-
947. Magyari Ferenc
2008. 08. 31. 23:16Pókok? Hmm. Nem szeretem őket. Mshouse, Te olyan okos vagy! Nagyon vonzónak találom a művelt nőket! :-) Mindjárt olvashatjuk Gergő flört-teóriáját! :-P Egy nagyon izgalmas könyvet olvasok éppen: egy csecsemő körülmetélése során leégetik az egész fütyijét, majd kislányként nevelik fel. Majd beszámolok róla részletesn, felteszem a blogomra.
-
948. Magyari Ferenc
2008. 08. 31. 23:19Köszönjük szépen, kedves Éva! Itt aztán OFf-olhatunk látástól-vakulásig!
-
949. Éva
2008. 08. 31. 23:22Ferikém: mindent magunkért!
-
950. Éva
2008. 09. 01. 0:29Feri 947.
Csak az igazán okos pasik találják vonzónak a művelt nőket. Kevesen vannak...
-
951. szogabi
2008. 09. 01. 10:50933 Ferenc!
Ezt már főiskolás koromban hallottam minisztériumban dolgozó jól fésült tanáromtól, hogy a hálapénzzel a lelkiösmeretünket váltjuk meg. Ja, tök jól hangzik? csak épp hihetetlen. Én még senkiről nem hallottam, aki valóban ezért adott volna: hülye a doki, de istenkém, én sem tettem meg mindent, hogy ne legyek beteg, hát most ennek az ellenértéke 20.000 Ft, én azt mos odaadom neki, romoljon nála tovább a pénz!
Na, nem! Adok, mert ILLIK adni, és erre szocializálódtam. Adok, mert azt gondolom, elvárják tőlem, hogy adjak, én meg megfelelek, mert erre szocializálódtam.
És a tényleg hálából adott? Ja, hallottam idős emberektől, adott, mert hálás a doktorúrnak/nőnek, mert olyan kedves volt vele, két naponta megkérdezte:- Hogy van, mama?. Hát ezért hála jár? Hálásak legyünk, mert vki a munkáját végzi, sőt ha a munkáját emberségesen, empatikusan, etikusan, udvariasan végzi? Ez nem minimum standard kéne legyen? idealisztikus, tudom.
Amerikai filmekben a dokik szoktak attól tartani, hogy elveszítik az engedélyüket, na nem tudom mit jelent, de egész jól hangzik, hogy vmi hasonló legyen nálunk is. :-)
-
952. Maxi
2008. 09. 01. 12:44"Amerikai filmekben a dokik szoktak attól tartani, hogy elveszítik az engedélyüket, na nem tudom mit jelent, de egész jól hangzik, hogy vmi hasonló legyen nálunk is. :-)"
Államonként változó, de a lényege, hogy adott számú (értsd: 2-3) műhiba esetén először kötelező továbbképzésre küldik, utána pedig elveszik az orvosi engedélyét. További érdekessége a rendszernek, hogy azt is büntetik, ha valaki a kolléga műhibáját megpróbálja elkendőzni. Ja, és természetesen a műhiba biztosítás díja is attól függ, hogy mennyire jól dolgozik az illető. Egy-egy per/kártérítés után általában jóval vastagabban fog a biztosító ceruzája, vagy jóval alacsonyabb lesz az a maximális összeg, amit a biztosító áll. A többit meg zsebből kell kifizetnie, és Amerikában nem piti összegekért pereskednek.
-
953. szogabi
2008. 09. 01. 13:20Maxi!
nem is olyan rossz akkor az a rendszer. Továbbképzés sosem árt, a másik műhibájának takargatását is jól ellehetetleníti. Sokszor beszédtéma, hogy nálunk az orvosok összetartanak, egymást mentegetik. Ez azért nálunk is bejöhetne. Ha nálunk el is jut a bíróságig egy ügy, és még nyer is, a megítélt összegek néha mellbevágóan, vagy szívszorítóan alacsonyak. -
954. Maxi
2008. 09. 01. 13:30Hát, az biztos, hogy sokkal tisztább ügy. És a bíróságok sem olyan tök... izé tehetetlenek, mint idehaza. Persze ott is rámegy a doki családi háza egy randább perre.
Továbbképzés nálunk is van, alapból el kell járni tanfolyamokra, szemináriumokra, konferenciákra, stb. pontokat gyűjteni.
Hátránya az amerikai rendszernek, hogy önmaguk kivédésére sokszor mindenféle extra vizsgálatokat is végeztetnek, ha kell, ha nem. Igaz, ebbe azért még a biztosító is beleszól, mármint a breteg biztosítója. Ha van neki. -
955. szogabi
2008. 09. 01. 14:08A továbbképzésekkel főleg az a baj, hogy valóban képeznek-e tovább. Azt hiszem a dokiknál is úgy van a kredit, mint más szakmában. Nem hiszem, hogy jobban működik. Szóval csak azért mert elmegyek egy konferenciára, ülök és eszem a protokoll-pogit, ne járjon már 35 kredit, ha öt év alatt kell 80-at gyűjtenem. Nem tudom, hogy mi lenne a jó. Vmi számonkérhető. Bár ebből a fajtából meg nem jó, ha bizonyos időközönként van vizsga, mert mindenki úgy tekint rá, mint kötelezően teljesítendőre, aztán vhogy csak meg lesz az, ha sokadszorra is. ld:szakvizsgák.
-
956. Húsvétinyuszi
2008. 09. 01. 14:08Maxi (954): sajna, nem a látszat sokszor csal...
Pár éve pl a német biztosítók fellázadtak, hogy szerintük a dokik már túlzásba esnek: a páciens kivizsgálásának ürügyén a lehető legtöbb írásos papirusszal igyekeznek körbebástyázni magukat!
Magyarán, annyira tartanak egy esetleges későbbi pertől, hogy ágyúval lőnek verébre. Már a legenyhébb nátha tüneteinél is tljeskörű kivizsgálást rendelnek el, nehogy utólag kiderüljön, hogy valamit félrediagnosztizáltak.Na ja, a német precizitás!
-
957. mshouse
2008. 09. 01. 16:50Ferenc/947/: milyen asszociációs úton jutottál el a pókoktól az eszemig? :-) Csak érdekel az észjárásod...:-) Gergővel meg nem tudom, mi van, az ilyesmit nem szokta szó nélkül hagyni:-)
Milyen könyveket bírsz olvasni... Kissé elnagyoltnak tűnik az általad említett eljárás, attól, hogy valakinek nincs fütyije, még nem lesz nő... Nemi kromoszóma, hormonok...?
Többiek: továbbképzés? Hát megint csak a mi gyakorlatunkra tudok hivatkozni. Nálunk is létezik, nekünk 300 pontot kell összegyűjteni 3 év alatt, ami még jól is hangzik addig, amíg ki nem derül, hogy pl. a 2 napos kamarai tk., ami orrvérzős hétvégét jelent, 90 pont körüli "érték", de ha elmész egy gyógyszergyártó cég tingli-tangli egy délutános önreklámjára, amit szintén továbbképzésnek álcáznak, az is 20-30 pont. És bevallom, időnként muszáj trükközni, mert az értékesebb továbbképzésekre nem mindig érünk rá, viszont a pontok kellenek. Ja, és senkit nem érdekel, ha szakirodalmat olvasol, vagy saját erőből utánajársz dolgoknak, mert azért a kamara egy büdös fillért nem lát, meg persze gyógyszert se vettél "akciósan". Szóval az én pontgyűjtőmben is van egy-két potya "továbbképzés", hogy biztos 300 pont fölött legyek... És hát az "orrvérzős" tk. se nyújt annyit időnként, mint amennyit várnánk... -
958. Maxi
2008. 09. 01. 17:19Fent van a Mesterkurzus programja:
www.mesterkurzus.com/index.html?link=kurzus&kid=34
8.000,-/alkalom vagy 24.000,- a bérlet (5 alkalom) -
959. Magyari Ferenc
2008. 09. 01. 17:44Mshouse: fitymaszűkület, metélés, baleset, kuki elég. Mivel nem tudtad neki fütyköst kreálni, csináltak puncit! Azt mondta a pszichológus (John Money) neveljék, mint kislányt, hogy normális élete legyen. Ehhez képest... Majd felteszem a blogomra az összefoglalót.
Az észjárásomhoz annyit, kellene hozzá 30 Freud, hogy megfejtsék.
-
960. mshouse
2008. 09. 01. 22:32Ferenc: nem a sebészeti anatómiai részletek érdekelnek /azt nagyjából el tudom képzelni/, hanem az élettani-pszichológiai aspektusok...
30 Freud? Az az egy is káros volt a világ egészségére... kokainista vén kókler bakkecske... Nem túl bíztató, ha Freud elképzelései szerint működik az agyad...:-( -
961. Maxi
2008. 09. 22. 21:20index.hu/politika/bulvar/orv080922/
Jellemző... :o(
-
962. Melós
2008. 09. 23. 8:58Szia Maxi! Kösz a linket, cserébe itt egy másik. Üdv, Melós
-
963. Maxi
2008. 09. 23. 13:14...kontra, rekontra, szubkontra, no meg a fedáksári:
index.hu/politika/belfold/orrverzes092/Azzal együtt, hogy ezek az esetek a bulvárértékük miatt jelennek meg, nem pedig az emberi jogok védelmében, mégis örülök, hogy nyilvánosságot kapnak. Hátha egyszer a szörnyülködésen túl is történik valami. Mondjuk felelősségre vonás...
-
964. Melós
2008. 09. 23. 15:01Maxi: E.ü. helyzetéről sokat beszéltünk, most engedj meg egy buta hasonlatot: ha Te a boltban egy vacak árut kapsz, azért a gyártó a felelős (persze ha az eladó nem szándékosan sózta Rád). Igen, vannak orvosok, akik felelőtlenül végzik a munkájukat, sokan demoralizálódtak, elhasználódtak, kiégettek, frusztráltak, elidegenedettek, a rendszer működése kaotikus stb. De nézzük már meg, hogy miért? Milyen feltételek/lehetőségek adottak? Nézzük meg, hogy a rendszer fenntartói (management, önkormányzat, minisztérium stb.) hogyan végzik a dolgukat, és lehetővé teszik-e az orvos normális működését (infrastruktúra, műszerek, személyzet, képzés, bérezés stb.) vagy pénzspórolás és egyéni érdekek mentén mozogva játszadoznak az emberi élettel? Ha a civilek működése kimerülni az üres orvosgyűlöletben (ez a legkönnyebb, megvan az ellenség), akkor az semmi eredményre nem fog vezetni.
-
965. Maxi
2008. 09. 23. 15:38Én nem vagyok orvosgyűlölő, csak a nemtörődömséget és a trehányságot utálom. A belinkelt cikk pont nem arról szól, hogy nem volt műszer esetleg személyzet (még ha a fül-orr-gépészet épp zárva is volt), hanem hogy a szakszemélyzet még csak a fáradságot se vette magának arra, hogy legalább egy pillantást vessen a bretegre. Aki utána lehet, hogy ugyanúgy Egerbe kellett volna menjen (bár mint írták, vérzéscsillapító éppenséggel még akadt a kórházban), de legalább nem csak a kartonozósok szaktudására kell hagyatkozzon. Arról már inkább ne is beszéljünk, hogy egy átázott tamponálást mennyiből tartott volna kicserélniük, csupán a beteg komfortérzete kedvéért. Nem abba a 18 fillérbe rokkant volna bele a kórház költségvetése...
-
966. Melós
2008. 09. 23. 15:58Igen, Maxi, nem műszerkérdés, ez nemtörődömség, trehányság, igazad van, én is így gondolom. De miért van ebből túlságosan is sok? Miért ilyenek sok orvos? Ilyennek születtek? Ilyenné tette őket a rendszer? CSAK megtorlással ezen nem lehet változtatni.
-
967. Maxi
2008. 09. 23. 16:09Nem hiszem, hogy ilyennek születtek. Azt gondolom, hogy egyrészt sokan dolgoznak a számukra nem megfelelő szakmában (és ez okoz annyi frusztrát, ami miatt nemtörődöm, trehány, stb. lesz valaki), másrészt a rendszer is hibás a rossz finanszírozással és a meglehetősen furcsa hierarchiájával. Én sem azt írtam, hogy kizárólag a megtorlás lenne a megoldás. De hogy valódi következményei ritkán vannak a durva mellényúlásoknak, az is biztos (esetleg kirúgják a portást, mint fő felelőst...). Csak pénzzel és csak megtorlással nem lehet egy rendszert megváltoztatni. Több tényező együttes mozgatása kell ahhoz, hogy ne összeomlás, hanem változás legyen belőle. Mégis: fontos az, hogy a hibákról, mulasztásokról is beszéljünk, váljanak nyilvánossá, ne lehessen "kollégák közt" elkenni az ügyet. Mint ahogy fontos lenne a korrekt elszámolás a kórházakban, a tisztességes fizetés, az orvosegyetemisták alkalmassági szűrése, és még sok más egyéb is.
Mondj valamit
A szövegben nem lehet HTML kódokat használni, a linkeket pedig automatikusan aláhúzzuk. Légy kedves és toleráns, másnak is lehet igaza. A bunkó bejegyzéseket töröljük. Az email cím megadása kötelezõ, de az oldalon nem jelenik meg. Küzdelem a robotokkal: Alul két szám összeadását vagy kivonását kéri a robot. Akár szövegesen írta, akár számmal, Te mindig számmal válaszolj! Ha túl sokáig nem változott az oldal, pl. elmentél kávézni kommentelés közben, vagy most tanulsz írni és kicsit lassan megy, akkor készülj fel rá, hogy a robot a háttérben már új feladványt talált ki Neked, csak az még nem jelent meg. Ekkor copyzd ki a kommentedet és frissitsd az oldalt, majd az új feladvány megoldásával küldd el a kommentedet. A robotnak mindig igaza van, egy kivétel van, amikor téved. Ha nagyon rossz napja van a robotnak, vagy Neked, akkor a következőt teheted: a, felhívhatod első osztályos tanítónénidet, b, elküldheted nekem emailben és majd én megküzdök a robottal. Címem szengabkukactenyek-tevhitek.hu Ha van felhasználóneved, itt bejelentkezhetsz.
Az IP címedet megjegyezzük, de ezt csak a komment spam jellegének vizsgálatához használjuk fel.













Mshouse!
864.
Belehaltam volna, ha az a szekrény úgy marad!!!
Egyébként mindent ellenőriznem kell, mert akkor nyugodt, ha megnézem, jó-e, amit csinált.
Ez azért furcsa, mert különben több száz embernek dirigál és felelős értük.